היבטי מיסוי באיחוד האמירויות

תאריך

בעשור האחרון, היחסים הכלכליים בין ישראל לאיחוד האמירויות התפתחו בצורה משמעותית, והפכו להיות עמוד תווך חשוב בקשרים הבינלאומיים של שתי המדינות. חתימת הסכמים דו-צדדיים והתרחבות הסחר וההשקעות המשותפות הביאו לשינוי ניכר במצב הכלכלי והמיסוי בין המדינות.

היסטוריה ורקע
הקשרים הכלכליים בין ישראל לאיחוד האמירויות החלו לקבל תאוצה לאחר שורת הסכמים דיפלומטיים וכלכליים שנחתמו בשנים האחרונות. חתימת ההסכמים סימלה פרק חדש ביחסים בין המדינות ופתחה את הדלת לשיתוף פעולה כלכלי רחב יותר.

ההסכמים שנחתמו בין ישראל לאיחוד האמירויות כוללים הסכמי סחר חופשי, שיתוף פעולה בתחומים כמו טכנולוגיה, אנרגיה ובריאות, והקמת פרויקטים משותפים. ההסכמים אלו תרמו להגברת הסחר ולהשקעות הדדיות בין המדינות.

היבטי המיסוי
היחסים הכלכליים ובמיוחד היבטי המיסוי בין ישראל ואיחוד האמירויות הם נושא שהולך וזוכה לתשומת לב רבה בשנים האחרונות. התפתחויות אלו משפיעות על עסקים ואנשים פרטיים הפועלים בשתי המדינות ומחייבות הבנה מעמיקה של המסגרת המיסוית וההסכמים הבינלאומיים הרלוונטיים.

מבנה המיסוי בישראל ובאיחוד האמירויות
המיסוי בישראל מתאפיין בשיעורי מס גבוהים יחסית ובמערכת מס מורכבת עם מגוון רחב של חוקים ותקנות. לעומת זאת, איחוד האמירויות, ובפרט דובאי ואבו דאבי, מציעות מערכת מיסוי מועדפת עם שיעורי מס נמוכים למדי או אפסיים על חברות ואנשים פרטיים, מה שמשך רבים לעסוק בפעילות עסקית במדינה.

במידה והנכם מתכננים לבצע השקעות באיחוד האמירויות ו/או לעשות רילוקיישן להלן הנושאים שעליכם להכיר והאפשרויות העומדות בפניכם:

  1. ההבדל בין אזור ראשי לאזור חופשי:
    ראשית צריך לדעת שאיחוד האמירויות מתחלקת לשני אזורים גיו-כלכליים, אזורים ראשיים (MAINLAND), ואזורים חופשיים (FREE ZONES).

    להלן ההבדלים בין שני סוגי האזורים ממספר היבטים:
  MAINLAND-אזור ראשי FREE ZONE-אזור חופשי
מיקום וסמכות. אזורים שמהווים בעיקר את הערים המקומיות ברחבי איחוד האמירויות, ועליהם חלים החוקים הפדרליים של איחוד האמירויות (חוקים נוקשים יחסית). אזורים חופשיים ידועים בעיקר בשל היותם אזורים המציעים סביבה ידידותית לעסקים. יש להם תקנות משלהם והם נשלטים על ידי רשויות הפועלות באופן עצמאי מהמחלקות הכלכליות של האמירויות.
מיסוי. עסקים באזורים ראשיים חייבים במס חברות. החל משנת המס הנוכחית שהתחילה ביולי 2023, שיעור מס החברות זינק מ-0% ל-9%. אזורים חופשיים מספקים לעתים קרובות סביבה פטורה ממס, ללא מס חברות או מס יחיד לתקופה מוגדרת (בדרך כלל 15-50 שנה) זה יכול להוות יתרון משמעותי לעסקים הפועלים באזורים חופשיים.
מכסי ייבוא וייצוא.

מאז פברואר 2022, ודרך החלטה משותפת של ה – GCC (מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ), הוחלט שמדינות המפרץ, לרבות איחוד האמירויות, יאמצו מודל שמטיל מכס על יבוא טובין בשיעור 5% מה – CIF (מחיר הסחורה כולל עלויות ההובלה והביטוח).

אין מס על יצוא טובין.

אזורים חופשיים מציעים פטור ממכס, המאפשר לעסקים לייבא ולייצא סחורות ללא מכס בתוך האזור החופשי. אך המכס יחול כשסחורות נ"ל נסחרות בשוק באזורים ראשיים.

אין מס על יצוא טובין.

בעלות והחזקת מניות. עסק עשוי לדרוש נותן חסות או שותף מקומי המחזיק לפחות ב-51% ממניות החברה. חלק מהפעילויות העסקיות מאפשרות בעלות מלאה על ידי גולים, אך רבות דורשות השתתפות מקומית. אזורים חופשיים מאפשרים בדרך כלל 100% בעלות זרה. זוהי אחת האטרקציות המרכזיות לעסקים להתבסס באזורים חופשיים.
פעילות עסקית. לעסקים הפועלים באזורים הראשיים יש יותר גמישות מבחינת סוגי הפעילויות העסקיות בהן הם יכולים לעסוק. עסקים יכולים לפעול בכל רחבי האמירויות ללא הגבלות. עסקים באזורים חופשיים מוקמים לעתים קרובות מתוך מחשבה על פעילות ספציפית, וייתכנו מגבלות על היכן הם יכולים לפעול מחוץ לאזור החופשי.
תקנות ויזה. עסקים באזורים ראשיים יהיו רשאים לתת חסות לעובדים עבור אשרות איחוד האמירויות, מה שמאפשר להם לעבוד בכל מקום באיחוד. עסקים באזור חופשי יכולים בדרך כלל לתת חסות ויזות לעובדים העובדים בתוך האזור החופשי בלבד. אם העובדים צריכים לעבוד מחוץ לאזור החופשי, ייתכן שיידרשו הסדרים נוספים מול הרשויות המקומיות.

 

  1. השפעת האמנה למניעת כפל מס בין ישראל לאיחוד האמירויות.

    האמנה למניעת כפל מס, שנחתמה בין ישראל ואיחוד האמירויות בשנת 2021 ונכנסה לתוקף בינואר 2022, מהווה פרק חשוב בהיבטי המיסוי בין שתי המדינות. האמנה מסדירה את הכללים למיסוי ההכנסות והנכסים הקשורים לשתי המדינות ומטפלת בנושאים כגון:

    • כללי המס החלים: האמנה קובעת מי מהמדינות רשאית לגבות מס על סוגים שונים של הכנסות ונכסים, וכיצד נגבה המס.
    • חילופי מידע בין המדינות: האמנה כוללת הסכמות לחילופי מידע בנושאי מס, שמאפשרים לשתי המדינות לשתף מידע רלוונטי לצורך אכיפת החוקים המסוימים.
    • מניעת כפל מיסוי: האמנה נועדה למנוע מצבים בהם אדם או חברה יידרשו לשלם מס על אותה הכנסה בשתי המדינות. זה מסייע ביצירת סביבה מסחרית יותר ידידותית ובמיזום של השקעות בינלאומיות.

       עבור תושב ישראל, שמעוניין להשקיע באיחוד האמירויות, חשוב לבחון כיצד האמנה יכולה להשפיע על התכנון המיסוי שלו.
      תוכנית מס מותאמת לאמנה יכולה לסייע למשקיעים למזער חשיפה מיסוית  ולהגדיל את התשואה על ההשקעה.

  1. מיסוי היחיד פטור ממס ישיר, חובת מס עקיף ומיסוי מקרקעין
  • מס הכנסה
    אין מס הכנסה על הכנסתו הישירה של היחיד, קרי, חל פטור ממס על כל הכנסה המסווגת כהכנסה מיגיעה אישית, משכורת וכיו"ב.
  • מע"מ
    חל מס ערך מוסף בשיעור 5%, שמטבעו משולם ע"י הצרכן, חוק זה נכנס לתוקף בשנת 2018.
  • דיבידנדים, תמלוגים ורווחי הון
    אין מס.
  • מיסוי מקרקעין
    אין מס על נדל"ן, אך עקב עסקת הנדל"ן, יתהוו דמי העברה, עלויות אדמיניסטרטיביות, עלויות רישום ועלויות הנפקת תעודת בעלות. החישוב מתבצע באופן הבא:
    א. דמי העברה: תשלום חד פעמי לרשות הרלוונטית אשר הנכס נמצא בסמכותה. תשלום זה מחושב כאחוז מסוים (דובאי – 4%, אבו דאבי – 2%) ממחיר הרכישה של הנכס.
    ב. עלויות רישום: רוכש הנכס ישלם עבור עלויות רישום בהתאם לשווי ההוגן של נכס. חישוב הסכום הוא כדלהלן:
    עבור נדל"ן ששוויו הוא עד 500,000 דרהם (כ-510,000 ₪), ישלם הרוכש 2,000 דרהם/₪.
    עבור נדל"ן ששוויו הוא מעל ל- 500,000 דרהם, ישלם הרוכש 4,000 דרהם/₪.
    ג. תעודת בעלות: הנפקת תעודת בעלות כרוכה בתשלום ע"ס 250 דרהם/₪.

         במקרים של רכישת נדל"ן מסחרי, רוכש ישלם 5% מע"מ על העסקה.

  1. השגת תושבות אמירתית.
    • תנאים להשגת תושבות אמירתית.
      בהתאם לסעיף 4 לאמנה בין ממשלת מדינת ישראל וממשלת איחוד האמירויות הערביות, תוענק תושבות ככל שמתקיימים התנאים הרלוונטיים.
      חברה/ישות צריכה לעמוד ב-4 תנאים מצטברים:
      1. התאגדות בתוך שטחי איחוד האמירויות.
      2. הוכחת שליטה אפקטיבית מאיחוד האמירויות לצורכי מבחן ה"שליטה וניהול".
      3. הון מוחזק כולו ע"י רשות או ישות מקומית או יחידים תושבי איחוד האמירויות.
      4. מינימום 51% אחזקה ע"י גורמים שהוזכרו בתנאי מס' 3.
      יחיד צריך לעמוד ב-2 תנאים מצטברים:
      1. לשהות בתוך שטחי איחוד אמירויות לתקופה מצטברת של לפחות 183 יום (ששה חודשים).
      2. להעביר את מרכז החיים והיחסים האישיים והכלכליים של אותו יחיד לאיחוד האמירויות.במקרה של יחיד שעובר לאיחוד האמירויות, שלב ראשון להשגת תושבות הינו השגת ויזת מגורים.
    • דרכים להשגת ויזת מגורים:
      • הנפקת ויזת מגורים
        ניתן להגיש בקשה לקבלת ויזת מגורים לתקופות שונות ולמטרות שונות, עלות הנפקה לתקופה של שנה עולה 4,000 דרהם בממוצע.
      • ויזת בעלי נדל"ן.
        • יחיד שמשקיע בנדל"ן בסכום מעל ל-204,000$ (כ-750,000 ₪/דרהם), יהיה זכאי לויזת מגורים לתקופה של שנתיים.
        • יחיד שמשקיע בנדל"ן בסכום מעל ל-544,500$ (כ-2,000,000 ₪/דרהם), יהיה זכאי לויזת מגורים לתקופה של לעשר שנים.
      • ויזת יזמים
        • יזם שמקים או משקיע בעסק שמבוסס באיחוד האמירויות בסכום מעל ל-136,000$ (כ-500,000 ₪/דרהם), יהיה זכאי לויזת מגורים לתקופה של חמש שנים.
        • יזם שמקים או משקיע בעסק שמבוסס באיחוד האמירויות בסכום מעל ל-545,500$ (כ-2,000,000 ₪/דרהם), יהיה זכאי לויזת מגורים לתקופה של עשר שנים.
      • ויזת FREELANCER.
        ויזת FREELANCE לתקופה של שנה עולה כ-1,400$ (כ- 5,000 ₪/דרהם) למי שמציג רישיון מהרשויות המקומיות לפעול בתוך האזורים החופשיים.

  2. מיסוי חברות ועסקים
    החל משנת המס הנוכחית באיחוד האמירויות, אשר החלה בתחילת חודש יולי 2023 ותיסגר בסוף חודש יוני 2024, יחול מס חברות על הכנסות של חברות ועסקים הפועלים בתוך שטחי האיחוד בשיעור 9%, למעט חריגים
    חברות חייבות במס ערך מוסף בשיעור 5% למעט חריגים.
    חריג – עסקים קטנים עד בינוניים שמחזור הרווחים השנתיים הממוצע שלהם הוא עד 375,000 דרהם אמירותי (כ-380,000 ₪) יהיו פטורים מתשלומי מיסים.
    חברות שמחזור הרווחים השנתיים הממוצע שלהם נע בין 187,500-375,000 דרהם, רשאיות להגיש בקשה להגשת דוחות לצרכי מע"מ.
    עסקים שפעילותם כוללת יצור ו/או מכירת מוצרים המזיקים לבריאות האדם (סיגריות, ממתקים, משקאות ממותקים, סיגריות אלקטרוניות וכיו"ב)  עלולות לספוג מיסים בשיעורים בין 50%-100% על רווחים (מס פיגוביאני).
    חברות זרות שפועלות בתוך האיחוד, במגזרי פעילות של הנפט והגז, חל עליהן מס חברות בשיעור 55%.
    סניפי בנקים זרים חייבים במס חברות בשיעור של 20%.
    מבחן השליטה והניהול
    במידה והקמתם חברה באיחוד האמירויות, עליכם להבין מהו מבחן השליטה והניהול ואיך מיישמים אותו נכון. בהתאם לחוק מס הכנסה, חברה תחשב כתושבת ישראל לצרכי מס (גם אם התאגדה בחו"ל) במידה ויקבע שהשליטה והניהול שלה מתבצע מישראל.
    מקום השליטה וניהול ייקבע בהתאם למבחנים הבאים:
  • מקום קבלת ההחלטות האסטרטגיות.
  • המקום בו ממומשת בפועל היכולת לכוון ולקבוע את המדיניות העסקית.
  • בדיקת הגורם המוסמך ששולט ומנהל בפועל.
  • סוג והיקף הפעילות.
  • מרכז העצבים של החברה (היכן מתבצעות הפגישות, התקשרויות, העסקת עובדים ועוד..).
  • היכן מתבצע ההליך טרם העסקה (היכן צמחה ההחלטה, בדיקת אלטרנטיבות, התייעצות בגורמי מקצוע וגיבוש החלטה).

לסיכום

היחסים הכלכליים החדשים והמתפתחים שנוצרו מול איחוד האמירויות והיבטי המיסוי הנוחים והמפתים פותחים דלתות להזדמנויות חדשות ומרתקות עבור משקיעים ואנשי עסקים.

יחד עם זאת, פעולות בהיבטי מיסוי בינלאומי הינם מורכבות ודורשות הבנה מעמיקה של המסגרת המשפטית והמיסוית.
ישנה חשיבות רבה לליווי מקצועי ולתכנון מס מוקפד, שיכול להקטין סיכונים ולהגדיל תשואות.
בניית תוכנית פעולה מתאימה, המתחשבת במאפיינים הייחודיים של כל לקוח ומשקיע, היא מפתח להצלחה בשוק הבינלאומי.

משרדנו מתמחה בתחום המיסוי הבינלאומי ובעל ניסיון רב בתכנון מס מורכב.

לפרטים נוספים ולסיוע מוזמנים ליצור קשר.

אלעד נעמן יועצים.

מאמרים באותו נושא

היבטי מיסוי בפולין

יחסי ישראל- פולין היחסים הכלכליים בין ישראל לפולין החלו להתפתח בשנות ה-80, עם חידוש הקשרים הדיפלומטיים בין המדינות, והם מהווים כיום עמוד תווך מרכזי ביחסים

קרא עוד »

ניתוק תושבות מס

מתכננים לעזוב את ישראל? כך תעשו זאת נכון ותמנעו מתושבות מס כפולה. בהמשך למאמר הקודם שפרסמנו בתאריך ה-21.3.2023 בנושא "מס יציאה" (להלן קישור למאמר), במאמר

קרא עוד »
דילוג לתוכן